Oplev fortiden i nutiden

Tag med på rundvisning og rejs tilbage i tiden

Besøg seks forskellige tidsnedslag

Mød fortidens dyr, planter og mennesker

Rundvisning i Tidsrejsen

Giv eleverne en tur ud af klasselokalet og tilbage i tiden!

Sammen med en guide vandrer I gennem den udendørs udstilling Tidsrejsen, hvor der både er spændende dyr og masser af spændende viden om Danmarks (natur)historie.

Udstillingen er delt op i seks tidsnedslag – sidste mellemistid, istid, bondestenalder, jernalder, nutid og fremtid – der hver især er indrettet med tidstypiske dyr, planter og kulturelementer. Undervejs berører rundviseren temaer som biodiversitet, klima og menneskets indvirkning på naturen.

Rundvisningen hører sammen med undervisningsemnet "Tidsrejsen". Vi anbefaler at kombinere klasseundervisning med rundvisning, men det er også muligt at booke kun ét af tilbuddene.

Rundvisningen egner sig primært til elever fra 7. klasse og op. Niveauet tilpasses efter de enkelte klassetrin, og læreren er meget velkommen til at beskrive elevernes faglige udgangspunkt ved booking.

Rundvisningen er relevant for en bred vifte af fag, såsom biologi, historie, naturfag, geografi og naturgeografi. Der er ikke specifikke krav til elevernes faglige udgangspunkt.

Emnet kan med fordel anvendes til at give eleverne en forståelse for:

Økosystemer

  • Eleven kan sammenligne karakteristiske danske og udenlandske økosystemer (biologi, 9. klasse)
  • Eleven kan forklare årsager til og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemet (biologi, 9. klasse)
  • Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet (biologi, 9. klasse)
  • Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer (biologi, 9. klasse)
  • Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysiske-kemiske forholds påvirkning af økosystemer (biologi, 9. klasse)
  • Eleven har viden om biodiversitet (biologi, 9. klasse)

Naturgrundlag og levevilkår:

  • Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af naturgrundlaget (geografi, 9. klasse)
  • Eleven kan forklare aktuelle konsekvenser af naturgrundlagets udnyttelse (geografi, 9. klasse)
  • Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget (geografi, 9. klasse)

Modtag vores nyhedsbrev

Vi udsender et nyhedsbrev ca. én gang om måneden, så hvis du vil holdes opdateret, udfyld felterne. Det er helt gratis :)